SPOSÓB PRZYJMOWANIA I ZAŁATWIANIA SPRAW
XMLTreść
Przyjmowanie i załatwianie spraw:
Z dniem 01 stycznia 2007 r. zniesione zostały opłaty skarbowe od wszystkich pism (podań).
Wpływającą do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej
korespondencję przyjmuje i rejestruje w dzienniku podawczym sekretariat,
po czym przekazuje ją do odpowiednich komórek organizacyjnych.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu. W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu. W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.
Do dnia 31.12.2006 roku od wszystkich pism (podań) bez względu na nazwę
im nadaną, a zawierających prośbę o podjęcie przez Inspekcję Handlową
działań w zakresie jej kompetencji, takich jak np. przeprowadzenie
postępowanie mediacyjnego, czy przeprowadzenie kontroli, pobierana była
opłata skarbowa na podstawie ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie
skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r., Nr 252 , poz. 2532, ze
zm.).
Z dniem 01 stycznia 2007 r. zniesione zostały opłaty skarbowe od wszystkich pism (podań).
podstawa prawna: Ustawa z dnia 16.11.2005 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. nr 225, poz. 1635).
Załatwienie sprawy powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a
sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch
miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. W przypadku nie załatwienia
sprawy w powyższych terminach Inspekcja Handlowa obowiązana jest
zawiadomić zainteresowanego, podać przyczynę zwłoki i wskazać nowy
termin załatwienia sprawy.
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich
przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w
terminie siedmiu dni od otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub
uzupełnienia brakujących dokumentów, z pouczeniem, że nieusunięcie tych
braków spowoduje pozostawienie sprawy bez rozpoznania.
SKARGI
Wpływające do Inspekcji Handlowej skargi załatwia się przede wszystkim w formie mediacji zmierzającej do polubownego załatwienia sporu. Kontrole zaś podejmuje się, gdy z treści pisma wynika, iż naruszone zostały obowiązujące przepisy prawa w zakresie obrotu towarowego lub świadczenia usług o charakterze administracyjnym.
SKARGI
Wpływające do Inspekcji Handlowej skargi załatwia się przede wszystkim w formie mediacji zmierzającej do polubownego załatwienia sporu. Kontrole zaś podejmuje się, gdy z treści pisma wynika, iż naruszone zostały obowiązujące przepisy prawa w zakresie obrotu towarowego lub świadczenia usług o charakterze administracyjnym.
Skargi i wnioski mogą być składane pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, ustnie do protokołu.
Mogą być wnoszone także za pomocą poczty elektronicznej na nasz adres email: sekretariat@wp.pl
Jednocześnie informujemy, że nie udzielamy odpowiedzi na korespondencję, która nie spełnia wymogów określonych w paragrafie 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 08-01-2002 w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków(Dz.U. Nr 5, poz 46).
Skargi i wnioski powinny zawierać imię i nazwisko wnoszącego, adres do korespondencji (poczty zwykłej lub elektronicznej) oraz zwięzłe i rzeczowe określenie problemu.
Oznacza to, że kierowana korespondencja powinna zawierać oprócz zgłaszanej sprawy także:
imię i nazwisko osoby od której pochodzi
adres (kod pocztowy, miejscowość, ulicę i numer domu) tej osoby.
KONTROLE
- na podstawie okresowych planów,
- nieplanowo,
- na wniosek Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
MEDIACJE
Mogą być wnoszone także za pomocą poczty elektronicznej na nasz adres email: sekretariat@wp.pl
Jednocześnie informujemy, że nie udzielamy odpowiedzi na korespondencję, która nie spełnia wymogów określonych w paragrafie 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 08-01-2002 w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków(Dz.U. Nr 5, poz 46).
Skargi i wnioski powinny zawierać imię i nazwisko wnoszącego, adres do korespondencji (poczty zwykłej lub elektronicznej) oraz zwięzłe i rzeczowe określenie problemu.
Oznacza to, że kierowana korespondencja powinna zawierać oprócz zgłaszanej sprawy także:
imię i nazwisko osoby od której pochodzi
adres (kod pocztowy, miejscowość, ulicę i numer domu) tej osoby.
KONTROLE
Kontrole są postępowaniami
administracyjnymi, przeprowadzanymi w celu zbadania występujących na
rynku zagrożeń praw lub interesów konsumentów albo zagrożeń dla interesu
gospodarczego państwa. Inspekcja Handlowa wszczyna kontrolę, gdy z
treści pisma wynika, iż naruszone zostały obowiązujące przepisy prawa w
zakresie obrotu towarowego lub świadczenia usług o charakterze
administracyjnym.
Ponadto kontrole wszczynane są:
Ponadto kontrole wszczynane są:
- na podstawie okresowych planów,
- nieplanowo,
- na wniosek Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Postępowanie kontrolne wszczyna i prowadzi inspektor na
podstawie pisemnego upoważnienia imiennego wydanego przez Wojewódzkiego
Inspektora, które to przed przystąpieniem do kontroli obowiązany jest
okazać kontrolowanemu lub jego przedstawicielowi. Wraz z upoważnieniem
inspektor okazuje również legitymację służbową.
MEDIACJE
Naruszenie przepisów prawa cywilnego, zawartych w kodeksie cywilnym lub
innych aktach prawnych ( zob. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży
konsumenckiej...- DZ.U. Nr 141, poz. 1176) nie daje uprawnień Inspekcji
Handlowej do wszczęcia postępowania administracyjnego. Wówczas jedynym
rozwiązaniem wydawałby się proces sądowy, jednak ze względu na wysokie
koszty postępowania strony coraz częściej decydują się na mediację.
Postępowanie mediacyjne wszczyna się na wniosek konsumenta lub z urzędu.
Mediacja to ważna forma rozstrzygania sporów pomiędzy przedsiębiorcami i
konsumentami. Ma ona na celu pogodzenie “skłóconych” i nie
pozostawienie ich we wzajemnym konflikcie. Inspektor prowadzący mediację
zapoznaje przedsiębiorcę lub właściciela firmy (sklepu) z roszczeniem
konsumenta, przedstawia stronom sporu przepisy mające zastosowanie w
sprawie (jeśli zostały one naruszone) i ostatecznie przedstawia
propozycje polubownego zakończenia sporu. Przedstawiciel Inspekcji
Handlowej ma za zadanie wspierać strony konfliktu w osiągnięciu
porozumienia i ostatecznie pomóc w przywróceniu dobrych relacji pomiędzy
klientem a przedsiębiorcą, zaś samo powodzenie załatwienia sprawy
zależy wyłącznie od tego, czy przedsiębiorca dobrowolnie uzna racje
konsumenta. Jeżeli w toku postępowania mediacyjnego przedsiębiorca
podtrzyma uprzednią decyzję o nieuznaniu roszczeń klienta i nie wyrazi
zgody na polubowne zakończenie sporu konsumentowi pozostaje jedynie
dochodzenie swoich praw przed Polubownym Sądem Konsumenckim lub sądem
powszechnym. Inspekcja Handlowa nie jest bowiem upoważniona do wydawania
wiążących decyzji w stosunki prawne o charakterze cywilnym. - (DZ.U. Nr
141, poz. 1176)
Po więcej informacji w tym zakresie zapraszamy na naszą stronę internetową do działu mediacje:
mediacje
Po więcej informacji w tym zakresie zapraszamy na naszą stronę internetową do działu mediacje:
mediacje